Den kommer bli väldigt manlig min best ;D ;D
Laserskärningen ja.. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig med det. Men förhoppningsvis så får jag ett ex-jobb på en firma som har laserskärare *håller tummar*. Annars får man väl förlita sig på faderns kontakter i verkstadsindustrin :-/
Pris på laserskärning annars har jag ingen aning om..
Annars så går jag sista terminen på Högskolan här i Gävle. De har en maskiningenjörsutbildning. Jag kan nog få det hela urfräst där om jag smörar lite. Men jag vet inte hur små fräsar de har, så de fyrkantiga hålen kan bli kritiska…
Kretskorten ritar jag som sagt själv, skriver ut på OH-film på en laser. Belyser med UV i skolans etslabb. Sen tar jag hem korten till en polare som har lite kemikalier
Där framkallar jag korten i lite kaustiksoda upplöst i vatten (en halv till en tsk på en liter vatten). Sen till det farliga:
vätesuperoxid + 30%ig saltsyra + vatten, 1/3 av varje.
Vätesuperoxiden kallas oxå väteperoxid, sånt som man bleker hår/horn å sånt med, finns på apoteket. Saltsyran kan man nog få tag på i en järn eller färghandel tror jag.
Framkallningen ser du när den är klar, brukar inte ta mer än 1 minut. Vattnet blir lite brunt och du kan se guldfärjade ledningar på kretskortet.
Se till att etsa i ett plastkärl !!! Annars blir frugan inte glad när hon ser hålen i den nyinköpta kastrullen ;) God ventilation och ingen hud/kläd -kontakt är att rekommendera ! Själva etsningen tar runt 5 minuter.
För att sedan kunna löda på korten så måste du avlägsna fotoresisten från kopparbanorna, det kan göras med lite svinto eller fint stålull. Vill man lyxa till det så belyser och framkallar du kortet igen (utan OH-filmen).
Det hela är eg inte så svårt, men det krävs några träningsförsök innan man har hittat rätta teknikerna på alla “stationer”. Hur du bygger din egen UV-belysningsbox finner du på http://www.kjell.com
Sammanfattning:
-
Rita kretskort
-
Skriv ut på OH
-
Belys i din fina UV-box
-
Framkalla
-
Etsa.
-
Avlägsna kvarvarande fotoresisten.
Hoppas nu detta var till någon hjälp, någonting du undrar över är det bara att fråga, för annars får man ingenting veta
Finns på ICQ oxå: 5073783
/Henrik