Hoi.
Ik ben sinds kort mezelf aan het verdiepen in de MIDI-boxen, en ben nu van plan er zelf eentje te gaan maken.
Ik zit sinds kort in een bandje, en met Ableton Live willen we ons muzikale gekloot (vooralsnog) gaan ondersteunen. We willen een soort Postrock maken, met electronische invloeden. Een bandgenoot heeft sinds gister een Roland MC505.
Omdat effectpedalen zo duur zijn tegenwoordig, en Ableton daar ook software mogelijkheden voor heeft, wil ik dus een soort MIDI-effectpedaaltjes en regelpanelen voor mijn bandleden gaan maken. Ik vind knopjes en dat soort dingetjes erg leuk, dus ik doe mezelf én hun een plezier.
Voor mezelf wil ik een soort mengpaneel maken, waarmee ik de volume, balans, eq, etc kan besturen van de instrumenten (gitaar, mc505, drum)
Om ableton te besturen wil ik daar ook nog een aantal knoppen bij voor bv record, BPM, clip-activatie, etc
Om het multifunctioneel te maken wil ik een soort externe ‘modules’ maken, voor bandleden en mezelf, om specifieke effecten en/of instrumenten aan te sturen (kleine kastjes met een paar knopjes, met een lange kabel naar het main-bord ->). Dit wil ik dan aansluiten op het ‘main-bord’, waar ook het mixergedeelte is geintegreerd.
Is een D-Sub aansluiting (com-poort) aansluiting betrouwbaar genoeg voor dat soort signaaloverdracht? (de DIN modules zitten in het main-bord, de externe module heeft alleen schakelaars -> is het slimmer om de DIN-modules in de externe kastjes te verwerken?)
Ik ga er van uit dat er een heleboel I/O komt, het aantal knopjes en faders komt zeker wel boven de 64 uit. Is een MIDIO128 makkelijk te maken, of is het goedkoper/makkelijker om meerdere MIDIBOX 64’s aan elkaar te koppelen of eventueel los van elkaar te maken?
Ik snap de MIDIO 128 niet helemaal, het maakt gebruik van dezelfde CORE module, en verder zie ik niet veel verschill met een MIDIBOX64. Alleen dat de aansluitingen op andere gedeelten van de CORE module aangesloten worden, wie kan me wat uitleg geven?
Waar halen jullie je knopjes/PIC’s/etc vandaan? Ik woon vlakbij Alkmaar, daar zijn wel 2 electronica zaken, maar kan je daar alles krijgen?